Legenden om juleroserne – Klezmerduo fortæller

Søndag d. 17. december kl. 19.30 er der julekoncert i Hersom kirke.

I en ramme af nordisk sang og musik genfortæller Klezmerduo Selma Lagerlöfs smukke adventsfortælling, Legenden om juleroserne. Der bliver også plads til at synge et par julesalmer sammen til denne koncert.

Om nogen så kan Selma Lagerlöf stemme sindet i tiden op til jul. “Legenden om Juleroserne” beretter om julens mirakler, men også om angst og fordumsfuldhed. Når tilliden og troen på verdens udstødte forsvinder, ”så forsvinder lyset og Guds herlighed af frygt for kulden i et menneskehjerte”

I en musikalsk ramme fortæller Klezmerduo om den fredløse røver, der bor i Göingeskoven sammen med sin kone og alle røverungerne. En dag kommer røvermor forbi Øved kloster, der er berømt for sin smukke have. Munkene er stolte af havens skønne, sjældne planter og blomster, men røvermor hævder, at Göingeskoven er langt skønnere, når den selveste julenat forvandler sig til en blomstrende prydhave.
Abbed Hans får lov at besøge røverfamilien den kommende julenat for ved selvsyn at opleve underet i skoven. Men med sig har han den mistroiske lægbroder….

Selma Lagerlöf

Den svenske forfatterinde Selma Lagerlöf (1858-1940) er mest kendt for sine romaner, men derudover skrev hun også eventyr, noveller og legender. Hun hører til blandt en af de få i litteraturens historie, der bliver verdensberømt i sin egen levetid. I 1909 modtager hun Nobelprisen. Inspirationen til hendes digtning henter hun især i Värmlands natur og folk, slægtens historie og den nære familie.